Wednesday, August 27, 2008

Web 2.0 heroes!



Bradley L. Jones har udgivet en bog, der består af 20 interviews med toneangivende og indflydelsesrige personer i web 2.0 universet. Vi snakker om de virksomhedsledere, der står bag de allermest populære sites som eBay, LinkedIn, Twitter, del.icio.us, Twitter og mange mange flere.

Det er fx ret skægt at læse, hvordan Twitter opstod som et lidt tilfældigt biprodukt til et helt andet projekt, udviklerne var i gang med. Én af dem var blevet besat af tanken om, at det kunne være skægt, hvis den hurtige og korte sms form ( "er i møde", "er ikke på toppen i dag") kunne gøres meget mere social og smelte sammen med web’en, og så opstod ”kvidresitet”!

Bogen kan føles lidt tung at læse i sin helhed, men hvis man er interesseret i et specifikt site og hele historien om, hvordan det er udviklet, så er den faktisk spændende. Men altså: fokus ligger ikke på de beskrevne sites, men på personerne, der alle bliver spurgt om det samme: fortæl lidt om dig selv (…), hvordan vil du definere web 2.0, hvad mener du om web 3.0 og den semantiske web osv osv

Er der så over hovedet noget, vores web 2.0 helte er enige om. Ja lidt:

  • Den teknologiske udvikling har gjort web’en mere dynamisk og mere lydhør

  • Udviklingen er slet ikke slut endnu, og det er den sociale interaktion, der skubber den frem

Men der luftes også mange forskellige synspunkter på web 2.0:

  • Det er ikke andet end en betegnelse for et specifikt tidsrum i internettets historie


  • Det er social networking


  • Det er anvendelse af en række nye teknologier


  • Det er ren markesføringshype


(Det er hugget fra forordet, for SÅ grundigt har jeg altså ikke læst bogen…)

1 comment: