Monday, October 1, 2007

Hej Bjarke, kan du høre mig?

Ja det kunne han. Go’ morgen til Bjarke Myrthu i USA, der er mødt tidligt på arbejde for at lade sig interviewe via nettet af Peter (Hoffmann) og mig. Det er onsdag den 26. september og kl. er 15.00 i Århus.

Første spørgsmål: Hvad er egentlig baggrunden for MIM?

"Baggrunden var, at jeg synes, det var nødvendigt. Og jeg eksperimenterede faktisk med digitale fortællinger allerede, mens jeg gik på Journalisthøjskolen. Jeg har altid gerne ville arbejde med narrative historier på nettet; som en pendant til radio-dokumentaren, TV-dokumentaren eller den rigtig gode narrative søndagsartikel. Alt det der var på nettet var meget faktuelt, og jeg ville gerne lave en unik narrativ fortælleform med billeder og lyd.

Så tog jeg kontakt til Magnum, der jo havde det her kæmpestore billedarkiv med billeder fra store verdensbegivenheder helt tilbage fra 1945, for jeg tænkte, at der her lå et kæmpe potentiale. Det handler selvfølgelig først og fremmest om storytelling. Magnums billeder har altid figureret i bøger, magasiner, udstillinger og artikler – men denne nye måde at bruge billeder på, syntes de var interessant. Men nu kan Magnum også gå direkte ud til hele verden med deres historier. Og fotograferne kan selv bestemme, (selvfølgelig sammen med mig som redaktør,) hvilke historier, der skal fortælles. Magnum har sin egen kanal. Og det var vigtigt for dem at finde en ny kanal til at afsætte billederne."

Bjarke taler meget, men endelig fik Peter kastet et nyt spørgsmål over til USA:
Hvordan får I penge, hvordan løber det rundt?

"Den ene måde er, at vi selv skaffer sponsorer. Den anden er, at vi sælger vores historier til aviser og websites. JP har for eksempel taget én historie hver måned, og Nikon har været sponsor."

Det må da tage lang tid? Hvor mange brugere har I, og er det nok til at trække så mange reklamer?

"Oprindelig ville vi ikke selv være distributionssite for historierne, men oprettede egentlig sitet for at vise, hvad vi kunne. Nu er vi ved at ændre strategi og forsøger at lokke flere og flere folk til. Vi har omkring en million besøg om måneden, hvilket ikke er usædvanligt i forhold til amerikanske standarder, men det er nok til, at vi kan få sponsorer.

Vi er begyndt at lave små teasere til vores historier, som vi spreder på youtube og via widgets på folks blogs, som viser Magnums billeder. Vi giver indhold værk gratis i håb om at få trafik tilbage. Men vi vil ikke begynde at plastre siden til med bannere, for det vil gå ud over eksklusiviteten.

Derudover har vi samarbejde med Slate magazine, hvor vi hver dag viser en billedserie og en MIM-historier på http://todayspictures.slate.com/ - og her har vi 4 millioner besøgende om måneden."


Så nu sælger I historier og oplevelser i stedet for billeder?

"Magnum har jo egentlig altid handlet om historier, fordi fotograferne har arbejdet på deres egne langvarige projekter og bøger, så på den måde er det ikke så anderledes. Historien bliver fortalt på nettet i stedet for i en bog. Men alt det med annoncer og sponsorer er helt nyt."

Nu er det min tur til at spørge:
Hvem er historiefortælleren, hvem skaber den digitale fortælling

"Historien og idéen kommer mest fra fotografen. Som regel kommer han til os med en idé og et projekt. Men selve skabelsen af udtrykket online - og hele følelsen i det - sker i et tæt samarbejde med os journalister. Men det kan også være omvendt: vi foreslår en historie over et givet emne. Så går vi i arkivet og sammensætter en historie på tværs af mange fotografers billeder. Men det er ikke altid nemt, for mange af fotograferne er meget store personligheder, der ikke vil have deres billeder blandet sammen!"

Er du så kunstner og ikke længere journalist?

"Det tænker jeg faktisk meget over. Jeg er jo journalist. Og har lavet hårde nyheder i lang tid. Men jeg har også gerne ville vende bøtten lidt i forhold til det, jeg har lært på Journalisthøjskolen. Jeg synes tit, man lyver lidt over for sig selv, hvis man tror, man kan tage et komplekst emne op, forklare det og give svar på alt. Jeg synes, man når længere ved at lade nogle ting stå åbne og sætte tanker i gang uden at give svar. Jeg vil hellere stille spørgsmål og skabe en følelse. Det handler om at sætte gang i følelser hos folk, det er vigtigere end at afdække noget faktuelt."

Peter har taget superflotte billeder, og jeg har imellemtiden fået købt det smarte lille program Soundslides, så vupti: Her kan I se en sekvens af interviewet som en lille digital fortælling! http://vip.db.dk/bc/magnum/Interview_BM/index.html

No comments: