Wednesday, November 21, 2007

FDIM



-brugertal, annoncekroner og netjournalistik





Jon Lund har ordet, han er direktør for firmaet FDIM og har MANGE interessante oplysninger om annoncekroner. Gå evt. direkte til den side, der viser top 20 over de mest anvendte sider for at se, hvad firmaet kan.

Systemleverandøren til deres analyse af webtrafik hedder Gemius. Øvrige samarbejdspartnere: Gallup og Deloitte

Lige lidt baggrundinformation - Der er forskel på besøg:

  • unikke besøg (alle klik inden for max. en halv time. Hvis brugeren kommer igen dagen efter, er et ikke et unikt besøg. Hvis brugeren fjerner cookies, så bliver der rigtig mange unikke besøg!) Gemius arbejder med termen Brugere, og har et system til at korrigere for cookies, der evt. er blevet for gamle eller bliver fjernet af brugerne selv

  • antal besøg (afspejler i højere grad den "rigtige" brugere)

  • antal sidehenvisninger

Hvor mange annoncekroner bruges på nettet?
Det samlede antal annoncekroner der bruges på nettet er steget markant i 2006 - 1,8 mia. kroner. Det er 13% af, hvad der samlet bruges på annoncer svarende til 515 kr. per internetbruger. USA bruger til sammenligning 602 kr. per internetbruger. I 2007 forventes en omsætning på 2,4 mia kr. Til sammenligning blev der brugt 2,46 mia. kr. på TV i 2006.

Sådan opgøres reklamekronerne hos FDIM

  • På danske sites

  • Indberetning fra medlemmer af FDIM (der er pt. 70) + estimat af andre

  • Netto-beløb: mediehusets faktiske indtægt

  • 4 kategorier: permission marketing, søgeord, markedspladser samt bannere og sponsorater

Bannere og sponsorater (25%) 2006: 450.800.000 kr.
Grafisk audivisuelt tekstbaseret eller interaktivt annonceprodukt, der vises i.f.m. med internetprodukter (www, mail, mobil mv.)

Søgeordsannoncer - et hastigt voksende marked og i UK udgør det halvdelen af hele markedet (20%)
Når man skriver et ord ind i søgemaskinen, bringes de særskilt som sponsorerede websteder. Typisk rejsebureauer.


Google adwords - fungerer som en auktion, hvor man byder online. Man kan også byde ind med et samlet maksimum. Annoncer der sælges på key-words i.f.m. søgninger. Hvor meget vil du gerne betale for at få det vist: den der giver mest kommer øverst i søgeresultatet. Annoncørerne kan selv følge med i, hvornår de omsætter tilstrækkeligt til, at det kan betale sig for dem. Mange web- og reklamebureauer arbejder på dette marked. Det er ikke kun hvor mange kroner, der er afgørende, men også hvilke (relevante!) ord, der står i teksten. Googles robot søger efter bestemte ting: ordet, pris, ord i toppen, sider der lænkes meget til mv.. De rigtige ord på de rigtige steder. Man kan evt. lægge metadata ind med ord som sex...

Man kan også sælge søgeordsannoncer på andre websider, der handler om det emne, du gerne vil søge. Dette marked er ikke stort i Danmark.

Markedspladser (50%)
For eksempel bilzonen,dk, De gule sider, KRAK, auktionssites, mv. Ofte job, bil, bolig mv.

Permission marketing (4%)
"-hver gang I har en computerreklame, så send den til mig! Villy Søvndal har også sendt reklamer ud til 640.000 menneskers indbakke op til valget. Ingeniøren på nettet tjener eksempelvis penge gennem deres jobmarked.


Trenden i annoncevækst: Nettet er i fortsat vækst, det går bl.a. ud over telefonbøgerne...


PROBLEM: I dag kan FDIM ikke måle, hvor RSS feeds kommer fra, hvis de læses i feed-readeren. Det arbejder FDIM med.







No comments: