Sunday, September 16, 2007

Den digitale fortæller

Forfatteren til bogen hedder Bjarke Myrthu, og hæft jer lige ved undertitlen, den er vigtig: Multimedie som oplevelse. Så hvorfor ikke starte med oplevelsen og se Bjarke Myrthus egen multimediepræsentation, der handler om krigen i Tjetjenien.

Fortællingen består af fotoserier afbrudt af enkelte tekster og med en lydkulisse bestående af musik og lydeffekter. Hertil kommer interviews med soldater og eksperter. Præsentationen består af fire kapitler og hedder Den indre fjende, se den lige: http://www.newclearmedia.dk/Files/Filer/indre/within.html
Jeg havde forventet mere interaktivitet; man kan klikke på interviewpersonerne og få et stillbillede med data frem that's it. Ellers er man i historiefortællerens vold, og det er også fint, for han formår at give os en anderledes multimedieoplevelse, der handler om, hvordan helt almindelige drenge bliver til brutale mordere. Vi har at gøre med en helt ny fortælleform, står der på s. 7, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret.

Men nu til bogen, der selvfølgelig har en digital tvillingesøster, der kan ses på denne adresse: http://www.cfje.dk/cfje/vidbase.nsf/6c3cc6aca3a852d1c12569fa002d6c12/e2a007043c641998c1256e7800344b24?OpenDocument
De mange eksempler er et besøg værd. Synd at nogle af dem har skiftet adresse siden bogen blev skrevet i 2004.

Med nettet skabes grobunden for nye fortællinger med følgende unikke karakteristika: (s.30)
  • personligt
  • aktivt
  • interaktivt
  • uendeligt
  • tidløst
  • online
  • indsigtsfuldt
  • organiserbart Vi er på en ny oplevelsesplads!

Målet er at skabe en digital fortælling, der kan være interaktiv uden at miste den narrative værdi. Og tilføres uddybende tekster og stadig være overskuelig.

Bogen er spækket med interessante eksempler på digitale fortællinger. Det afgørende svære er for mig at se, at der både skal arbejdes med lys, billeder og tekst på én og samme tid, og Bjarke opfordrer os da osse til at arbejde sammen om de nye digitale produktioner.

"Det er vigtigere at tilegne sig en digital tankegang end en stor teknisk formåen", siger Bjarke på s. 109, men han bruger alligevel mange sider på at gennemgå optageteknikker og formater, og jeg tror ikke man slipper uden om Flash ...

Men det vigtigste er planlægning. Start med synopsen, projektets helt overordnede idé. Så er vi klar til et storyboard, der skal indeholde:

  • ingredienserne: ønskeliste over fotos, videoklip, lyd mv.

  • personerne: kilder, der som minimum skal med, lav en casting og forestil dig gode citater

  • forløbet: fortællingen og dens effekter

Til allersidst i bogen fortæller Bjarke Myrthu, hvordan Den indre fjende blev til, fra idé til produkt; det lærer man meget af.

No comments: