Så bevæger vi os over mod det fænomen, som Engebretsen kalder NETNYHEDEN. Hans mantra er brugerstyring og omdrejningspunktet den aktivt udforskende læser, der klikker sig ind, hvor han har lyst. Vi skal producerer nyheder med en modulær struktur og et multimedialt udtryk. På nettet er det muligt at opnå maksimal aktualitet og tilbyde mangfoldighed og bred belysning. (Enig enig, men hvordan skal man få tid til alt det..........)
Netavislæserens profil:
- har travlt og vil gerne udnytte sin tid effektivt
- er skeptisk over for autoritative fremstillinger
- er på jagt efter det aktuelle, relevante, forståelige og meningsfyldte
- vil både have vakt sin interesse for noget og have leveret fakta
- skimmer tekster og udforsker dem fremfor nærlæsning
- det er lige mig...........
På s. 87 får vi 7 (godt, man kan jo ikke klare mere!) meget konkrete og anvendelige skriveråd:
- Vær sparsom med ordene og skær alt overflødigt bort
- Skriv til skimmere, del teksten op i mange afsnit og brug mellemrubrikker og punktmarkeringer
- Kun en idé per afsnit
- Brug saglige og informative titler (Øv, ikke noget sjov her)
- Start gerne hver tekst med konklusion eller opsummering
- Brug enkle sætninger
- Vær varsom med ironi og sproglige billeder
De syv råd er en naturlig konsekvens af den måde, hypertekster fungerer på samt netlæseren adfærd. Men jeg kan da godt blive en lille smule bekymret for, at det bliver møgkedeligt at læse: Sproget bliver vel sterilt og goldt, hvis man følger rådene til punkt og prikke? (Men jeg er nu begyndt at lægge mig i selen...)
Det rigtig rigtig interessant ved Engebretsen er, at han opstiller nye kriterier for den gode historie og den dygtige journalist. På nettet er det vigtigste at fremvise historiens enkeltelementer i mere eller mindre bearbejdet form og sorterer stoffet, og så er det op til læseren SELV at konstruere sin egen historie ud fra et byggesæt, der kan bestå af interviews, videoklip, baggrundsstof mv. Journalisten har ikke længere kontrol over forløbet. Vi er måske på vej ind i en ny æra for objektivitetsidealet, hvor journalisten afgiver sin fortællemagt! Den digitale journalist vil måske arbejde efter helt nye værdier, hvor den individuelle brugertilpasning kommer i højsæde. Og hvor man vælger den brede belysning frem for den spidse vinkling.
Nu er jeg grundigt inspireret til at analysere netaviser for at se, hvor vi egentlig står i dag? Umiddelbart tror jeg ikke på, at de primært består af informationspakker, vi kan udvælge bidder fra - jeg tror, der er masser af spidse vinkler at kommer efter!
No comments:
Post a Comment