Tuesday, August 28, 2007

Ekstra Bladet




Ekstra Bladets netudgave har flere læsere end den trykte - det er her, vi starter!





Fra 2006 til 2007 er eb.dk gået fra at have 10 til 32 medarbejdere, og nu koordinere de med den trykte avis for ikke at løbe efter de samme kommentarer; tendensen er, at de hurtige nyheder, der ikke holder så længe, kanaliseret over på nettet. Der afholdes ingen fælles redaktionsmøder, men de taler om at gøre det!

NYHEDSKRITERIER:


"Vores mission er at underholde folk, der surfer nyheder". Kriterierne veksler (pudsigt nok) efter tidspunktet på dagen:
  • Morgen: aktualitet, væsentlighed, ting der er sket for lidt siden. "Her er vi kriminaltunge". Begivenheder, der ikke er vigtige nok til at komme i avisen kan komme på nettet, fordi det lige er sket.

  • Frokost: Aktualitet, fascination. Her kan det blive lidt tungere stof. "Vi siger til vores læsere, at de lige så godt kan læse det her på den nemme måde, for de vil blive underholdt med det resten af dagen."

  • Eftermiddag: Mere underholdning - skal passe til eftermiddagskaffen.

  • Aften: Mere blandet og underholdende landhandel


DEN TYPISKE LÆSER


Eb.dk måler konstant på, hvad der læses. Hvis de spørger, er det typisk de meget kedelige artikler, der læses - men i virkeligheden er det noget helt andet!


Den typiske læser er en yngre funktionær, der sidder ved en pc; en mand mellem 30 og 50: "Vi er mandetunge, men vi har flere kvindelige læsere end vores moderorgan," fortæller Erling Tind Larsen. Der læses i arbejdstiden, om morgenen, omkring frokost og lige inden man smutter hjem!


"Løbske griser spærrer motorvej" Er det en nyhed? Ja, for det er lige sket. En af vores læsere har sendt et billede ind via sin mobiltelefon. Det tilfredsstiller vores hungrende nyhedstrang, hm....


EN REVOLUTION PÅ EKSTRA BLADET

Der foregår i øjeblikket en mindre revolution på EkstraBladet. De har været vant til at udgive en avis på papir og en netavis, nu udkommer de også på mobil, og snart kommer de med et nyt koncept for webTV.

"Vi skal gå fra at være et bladhus til at være et mediehus. Det er langsomt gået op for os, at læserne ikke skelner - men bare opfatter det hele som Ekstra Bladet. Det kan godt være, journalisten skriver en tekst til avisen, men han må vænne sig til, at redaktionen afgør om den skal på nettet. Men vi tror stadigvæk på, at vi et stykke tid endnu skal være adskilte redaktioner, men kommunikerer godt med hinanden - selv om det måske er lidt omstændeligt og ikke det mest resourcebevidste. Vi har fået slået hul på forandringen og er begyndt at lave aftaler. Men når det er hu hej, så løber vi barer, og så kan det godt være, vi møder en kriminaljournalist på gerningsstedet. Men de ser forskelligt på det. Netjournalisten skal have selve historien ud på nettet så hurtigt som muligt. Til avisen ser journalisten på, hvordan historien kan bredes ud."


EB er den største avis i Danmark med 418.000 på print og 430.000 på internet. "På nettet er vi mere afdæmpede og pænere og ikke så skarptvinklede som i avisen. Ellers kommer det til at virke meget bombastisk, især når vi opdaterer så tit. Vi har også mere plads, så derfor behøver det ikke slå så hårdt", siger Erling.


NATIONEN


Bloguniverset: "Nationen" er en hat, der dækker over vores læserkontakt. Den har fået sin egen redaktion, der går på tværs i huset. Eksempel: En debat på bloguniverset bliver til avisjournalistik, der igen får mere debat på bloggen. De vænner journalister til, at man ikke kan holde på ting. Lige så snart noget er ude på nettet, så skal det bare ud med det samme - der er ingen grund til at gemme til næste dag.


12/14


"Tsunamien lærte os at agere sammen med vores læsere. VG havde et slags meldesystem, som de havde fået banket ind i hovedet på deres læsere, der sendte billeder, videoklips og historier ind. De havde billeder ude, inden telegrambureauerne var der. Så tog vi til Norge og købte deres meldesystem, det hedder i dag 12/24. Meget af det, vi får er småting, men ind imellem får vi tippet om den helt store nyhed."


EB kører online statistik over, hvor mange der klikker sig ind på siderne, lige nu - kl. 11.10 - er der 90 klik i minuttet. Tophistorien ligger ikke højt på listen over mest læste (Solskjær stopper karrieren) - det mest sete handler om sex (Jagger datter nøgen på stranden) "Vi kan godt lide trafik, men vi agerer ikke blindt ud fra det!" forklarer Erling.


Er journalistikken på vej over i det populære og skæve? DR Update taler nu også om fascination, for det er dér, trafikken ligger - på nettet!

No comments: