af Søren Schultz Hansen
Bogen består af 8 selvstændige essays; her får I lige et par smagsprøver på begreber, der har med marketing at gøre. Som for eksempel
Den eksploderede branding strategi
Vores hjemmesider er groft sagt eksempler på gammeldags massekommunikation fra én til mange, hvor alt styres centralt for at opbygge et fælles brand. Schultz Hansen mener, man i dag er nødt til at satse på en eksploderet branding strategi, hvor man kommunikerer via et netværk af fleksible, snævre, emnebaserede og i meget høj grad også tidsbegrænsede hjemmesider og kampagner. Og så skal man lægge sig i selen for at udvirke såkaldt distribueret kommunikation, dvs udvikle mindre bidder kommunikation eller redskaber, der nemt kan indgå i andre sammenhænge. Det optimale er at brande sig ved at forære kunderne et medie, de selv kan bruge i deres egen fortælling.
Biblioteksskolen har jo faktisk foræret "kunderne" en søgeguide, som de har været ret vilde med. Brander den os virkelig? Den hjælper jo ikke til at fortælle historier, men er snarere en slags nølge ind til historierne. Men husker de os?
Instant gratification
Et andet kapitel gennemhuller de traditionelle målgruppeanalyser, der deler os op i blå, grønne, rosa eller lilla mennesker. Det handler ikke så meget om hvem, vi er men om hvad, vil vil. Det er ikke personen men situationen, der tæller, for på nettet søger vi instant gratification.
Hvad karakteriserer et online samvær?
Interessant ser Schultz Hansen internettet som det perfekte sted at skabe korte, snævre og interessedrevne fællesskaber, hvor man deltager på grund af emnet og ikke på grund af det sociale, han mener ligefrem, vi kan tale om overfladiske relationer. (Man kan skjule sin identitet og behøver ikke engagere sig totalt). Der er i virkeligheden kun meget få medlemmer af at community, der deltager aktivt, (resten lurer!) derfor skal der ret mange til for at holde det kørende (kritisk masse).
OK, men jeg mangler at forstå, hvordan det starter. Er det et par "early adopters" eller hvad sætter det igang?
No comments:
Post a Comment