Monday, April 16, 2007

The Wisdom of Crowds


- Why the Many Are Smarter Than the Few

Af James Surowiecki


Vi skriver 1906 og befinder os på et lokalt dyrskue nær Plymouth, hvor alle forbipasserende kan dyste om vægten på én af dyrskuets okser. Den engelske videnskabsmand Francis Galton samler de indsamlede bud sammen og konstaterer, at gennemsnittet af det, folk har tippet oksen til at veje er identisk med det resultat, der kan aflæses på vægten!


Kort fortalt er bogen en varieret og underholdende forsvarstale for, at under de rette omstændigheder, så er en passende stor menneskemængde bemærkelsesværdig og betydelig mere intelligent og måske endda endnu klogere end de klogeste enkeltpersoner i mængden. Tag den! Faktisk behøver mængden ikke "have" så mange intelligente personer for at blive klog. Bogens påstand er, at både vælgere, investorer, forbrugere og virksomhedsledere ikke altid skal gå efter eksperterne men en gang imellem overveje at rådspørge sig blandt mængden.

Men 3 faktorer skal være opfyldt, hvis en menneskemængde skal være klog:



  • Mængden skal være varieret

  • Medlemmerne skal være uafhængige af hinanden og agere samtidigt

  • Mængden skal fungere decentralt

Efter at have gennemgået de tre kriterier analyserer Surowiecki mængders adfærd ud fra følgende problemstillinger: erkendelse, koordinering og samarbejde.


Anden halvdel af bogen gennemgår teorien på konkrete cases: trafik, videnskab, virksomhedsledelse, finansmarkedet og demokratiprocesser.


Bogen handler mere om økonomi (og også lidt statistik!) end om kommunikation og journalistik. Og mange af eksemplerne er fra USA. Men det er MEGET interessant læsning, der både giver nyt perspektiv på, hvad der sker, når man handler med aktier og kører på motorveje!

Hvis jeg nu for pokker kunne få rigtig mange studerende til at være med på at fortælle om deres uddannelsesvalg på mobloggen. Hvis bare jeg kunne samle så mange, så det begyndte at ligne en mængde. Tænk hvis hele eksperimentet resulterede i, at de fortæller en helt anden historie om deres studievalg end det, vi normalt går rundt og tror. Fordi de er klogere (end os).

Men der er ingen, der har bidt på endnu! Jeg postede min opfordring i deres eget community (biblnet.dk) i fredags. Jeg kan se, at der er 117, der har læst det, men zero kommentarer. De snakkede mest om Gallafest og tømmermænd! Nå jo, jeg fik en enkelt mail om, at kvaliteten på videoklippene var elendig! Fint nok; jeg svarede tilbage, at det jo sådant set skulle være den kvalitet, vi selv er i stand til at frembringe, og fik det råd lige at advisere om, at folk skal passe på med lyden. Der kommer hurtigt for meget baggrundsstøj på optagelserne.

Jeg må prøve lidt mere markedsføring i løbet af ugen!


1 comment:

Anonymous said...

Jeg tror på "wisdom of the crowds" ved mindre man som undertegnede er altvidende