OK, den var ny for mig, jeg troede det var indholdet. Men med web 2.0 skal man vende sig til, at det er den kollektive ageren, transporten af indhold og dynamikken i situationen, der styrer.
Mobile web 2.0
Der er kursus igen om to dage, måske derfor der lige skal læses lidt i en bog! (Jeg sagde bog og ikke blog!) Det blev altså Ajit Jaokar og Tony Fishs Mobile Web 2.0. Allerede i forordet præsenteres man for en definition i en nydelig pædagogisk grå kasse: Mobile Web 2.0 sætter brugeren i centrum - både som skaber og forbruger af indhold "at the point of inspiration". Men fokus er også på det mobile medie (jeg går ud fra, de mener en mobiltelefon eller en pda?), som middel til at udnytte den kollektive intelligens. Tag den - vi snakker om den intelligente web!
Det allermest interessante ved web 2.0 er altså, at man kan indfange idéerne lige i det øjeblik, hvor de opstår (og hvor behovet opstår), og det mobile medie forventes at blive det, vi alle sammen vil indfagne, gemme, viderebehandle og videresende vores helt egen viden på. Markedet skal arbejde efter et nyt princip, der mere bygger på ydelser end på efterspørgsler: I create and I consume
Den lange hale
Nu har jeg (muligvis!) forstået princippet i "the long tale": Når vi befinder os i et digitalt miljø, hvor der ingen begrænsninger er på pladsen, så vil alle produkter - selv om de ikke er bestsellere og kan sælges i særligt store mængder - med tiden få lige så store markedsandele som bestsellerne - hvis altså distributionskanalerne er brede nok og produktionsomkostningerne lave. Især fordi, der ikke skal bruges penge på reklame og distribution.
Den vise mængde
Store grupper mennesker er klogere end en lille elite, lige meget hvor fantastisk eliten er. Men 4 betingelser skal være til stede:
- Der skal være en mangfoldighed af meninger
- Der skal være uafhængighed imellem de forskellige meninger
- Der skal være et udtalt decentraliseringsprincip
- Der skal ske en ophobning af meninger, der ikke må blive til kollektive beslutninger
The wisdom of the crowds - er den nu også altid så smart? Nej selvfølgelig ikke. På s. 63 præsenterer forfatterne en interessant graf, hvor de forudser en vekselvirkning mellem det brugergenererede indhold og det redaktionelle indhold frem til 2012 (!) hvor begge dele vil ende med at coeksistere i lykkelig samhørighed, fordi det redaktionelle stof er blevet beriget med det brugergenerede - huraaaaaaaaaa
Mobil søgning
Spændende kapitel på s. 125, som jeg godt ville have haft et par informationsspecialister til at udlægge for mig....... Men altså, det nye ved den mobile søgning er, at den justeres i forhold til sted, tid og person. Stedet aflæses ved hjælp at geotags; forestil dig, at du leder efter en restaurant i nærheden af, hvor du står lidt nu. Den skal være billig, japansk (hvis det er muligt...) og der skal være et ledigt bord. Tiden giver sig selv, den vil automatisk figurere i din søgning. Din brugerprofil siger noget om den person, for du har allerede sat dig spor gennem din mobile adfærd.
Søgningen kan også beskrives ud fra princippet om den lange hale: Jo mere input fra tidligere søgninger, jo flere resultater modsat de den præcise søgning, der skal matche det præcise resultat.
I stedet for Googles Pagerank kunne man kalde det et Peoplerank, hvor algoritmen bygger på hvem du er, hvor du er (og hvorfor du er der!), hvordan du vil kontaktes osv osv
Kender du Generation-C?
C står for community - og rent demografisk står vi over for en ny generation, der er kendetegnet ved:
- Konstant opkobling til digitale fællesskaber og øjeblikkelig respons på digitale stimuli
- Mobiltelefoner og mobile fællesskaber er en naturlig del af deres hverdag
- Består indtil videre (!) mest af teenagere og yngre
- De er vant til at kommunikere via messenger mv.
De 5 m'er viser, om du har at gøre med en ÆGTE mobil service!
- Movement - lige meget hvor jeg er
- Moment - jeg bestemmer selv øjeblikket
- Me - jeg kan gøre det personligt
- Money - det er ikke så dyrt, så jeg vil godt betale for det
- Machines - produktet dowloades til min mobil via en server
Kunden er alligevel stadig kongen...
Men han er blevet mere kritisk, eller har i hvert tilfælde ændret sig meget. Han vil have huse uden vægge, spil uden grænser, muligheder uden regler. Og den mobile dingenot, der skal klare det hele, skal være både simple og billig.
"In the new Kingdom, the Princes are Editors, the Princesses are Simplicity, Attentien is Queen and Metadata is King!"
2 comments:
Hej Bodil,
Det lyder som et super spændende kursus! Det gad jeg godt være med på :-) Jeg synes, at din blog er blevet meget levende med de forskellige billeder/kommentarer i ude i siden.
Kærlig hilsen
Mette
P.S. Jeg hører, at der er velkomstreception for Lars. Hvis jeg kan ifht. arbejdet, så kommer jeg forbi og hører...
Hei Bodil!
Nå står du foran oss, helt fysisk og forteller om blogging. På Diplomstudiet vårt
Du er meget troverdig!!
Det er godt å kunne TRO på en blog vel ?!
Post a Comment