Monday, August 18, 2008

Et halvt år senere...


Afgangsprojekt om forskningsformidling og web 2.0


Efter en afstikker til Syddansk Universitet og et semester med strategisk informationsjournalistik er jeg tilbage på bloggen – og nu gælder det afgangsprojektet, der skal handle om forskningsformidling og web 2.0. Peter Østergaard Sørensen har sagt OK for at være vejleder, og i formiddags fik han så mit første oplæg


Hurtige Esben!

Idéen til projektet fik jeg, da jeg præsenterede emnet for Esben, der straks hev sin mobil op af lommen og viste mig, hvor nemt det er at videostreame fra mobilen med programmet qik: http://qik.com/ Det kræver lige, at jeg anskaffer en bedre mobil, men tanken var så, at jeg ville optage en masse små videoklip med forskere fra Danmarks Biblioteksskole for helt konkret at eksperimentere med forskningsformidling og web 2.0. ”Med forskeren på arbejde” eller måske endnu bedre ”Hvad mener du som forsker om …..”



Det personlige og det autentiske

Jeg vil gerne i selve opgaven se mere på betydningen af det personlige og det autentiske – men også i det hele taget registrere, hvad der sker, når forskere formidler on-line og blogger. Og så håber jeg at kunne trække nogle linjer til den populære journalistiske forskningsformidling på nettet som den kommer til udtryk på den nye portal videnskab.dk.

Lidt spændt på, hvad Peter har af kommentarer…

1 comment:

Bodil Christensen said...

Kan man kommentere sit eget indlæg, tjo, man snakker jo alligevel en del med sig selv, når et projekt skal strikkes på plads, så hvorfor ikke... Altså: fik en meget konstruktiv snak med Peter i dag. Hvis problemstillingen ikke fokuserer på det mobile, så skal projektet heller ikke gøre det! Ud med qik-idéen og ind med en blog, der kan tjene som manual eller inspiration for de forskere, der vil i gang med at blogge på Danmarks Biblioteksskole. Sigter mod en manual, der både indeholder 10 hurtige bud på, hvordan du kommer i gang - men også præsenterer eksempler og viden om emnet i en - forhåbentlig - underholdende artikelform. Og så barsler jeg også med en ny titel på hele opgaven: Forskere på bloggen - en sammenlignende analyse af forskeres brug af web 2.0-teknologier og journalistisk forskningsformidling på nettet.