Så er der tanket op med kaffe, og nu går vi videre med mere hardcore medieforskning.
Tidsbudgetstudier - nyt ord for mig! Konkurrencen i forhold til andre aktiviteter samt medier imellem. Der er kun lavet tre undersøgelser. Niels Marslev er scient.pol.
og god til procenter og kurver i forskellige farver :)
2004: Mediedagen (Gallup)
50% ser TV mellem 20.00 og 22.00
80% af radiolytningen er overstået kl. 17.00, 80% ligger efter kl. 17.00
Internet fordelt over hele dagen - og der er sket meget siden
Watching TV whilst multi-tasking, UK, 2005
Om aftenen ser man TV koncentreret og multitasker ikke så meget
Time Budget Study, Holland 2006
Hvad laver man evt. parallelt med at man ser TV? Ser internet og spiser!
21.30 er primetime i Holland 20% er ikke hjemme. 11% er på computeren. 3/4 af dem, der er hjemme kigger på en skærm! Læsning udgør 4%, hobbyer 5%.
TV-forbruget faldt lidt, da internettet kom frem - men nu er det stort set tilbage.
2/3 af TV kiggeriet foregår som eneaktivitet. Multitasking afhænger mest af alder og livssituation.
13-16 årige multitasker mere: TV, musik, mobil, lektier, internet, venner.
17-30: mere aktivitet uden for hjemmet
30 -: TV og multitasking igen
FJERNSYNSKIGGERI i DK (DR undersøgelse fra 2004)
Vi ser fjernsyn i godt 2 1/2 time i døgnet - incl. eventuel multitasking. Internationalt set er det ikke ret meget. I USA er det over 4 timer. Radioen er stadig danskernes primære baggrundstapet
INTERNET
Mindst halvdelen af de voksne danskere bruger mindst 1 time dagligt på nettet. TV har større tiltrækningskraft, når der virkelig sker noget særligt. TekstTV er én af de allerstørste medieplatforme. Der er ikke mange der ser TV på nettet
(Han har ingen anelse om forbrug af mobil, altså ud over samtaler, der kan måles af teleselskaberne. Niels mener ikke, der er mange forbrugere af nyheder på mobilen, sandsynligvis fordi, det (endnu) er for dyrt)
SENESTE UDVIKLING
Digital TV-modtagelse stiger
DVD-recordere er i vækst
Fladskærme er i vækst
Sendetiden for nyheder er øget - men der er 3% færre, der ser TV-nyheder end for et par år siden. (trods befolkningstilvækst) - et tab på 150.000 daglige TV-kiggere
Formodning: Jo yngre men er, jo mere her og nu
Konkurrencen mellem TV-genrer, hvor nyhederne trækker det korteste strå. TV2 news er ikke en spiller endnu
Mankodækning: Der er flere og flere, der ser andet end DR1 og DR2 - det kniber med at levere indhold, der er relevant for alle danskere. Blandt 13-20 årige er der 1/4 der ikke kigger med, og det stiger. De små børn og de gamle hænger på endnu
"Vi kan ikke levere det indhold, de unge finder på TV 3 mv, hvis vi samtidig skal leve op til vores public service forpligtelser", udtaler Niels.
Det er blevet sværere og sværere at give danskerne fælles TV-oplevelser - Men landskampe, Krønniken og Melodigrandprix kan stadig samle. Det er udsendelser som hammerslag, der går ned. Tja, det er blevet hyperkomplekst.
//Det er egentlig mærkeligt, der ikke er blevet lavet flere nyere undersøgelse af danskernes medievaner. Det er som om der bare bliver produceret løs - og den der kommer først med det bedste vinder!//
No comments:
Post a Comment