Thursday, February 8, 2007

Michael Keissner er god til målgrupper


Så er der spist frokost, og en vis mathed indfinder sig. Var jo faktisk også oppe kl. 5.00 i morges! Måske derfor, jeg lige glemte mit pasord til denne nyoprettede blog... Fik jeg sagt, at der blev stillet flag ved min plads?

Men Michael Keissner fra DesignIT er god at starte eftermiddagen med. Hans firma arbejder med et community på 80 designpiloter, der spotter behov hos brugerne. De bliver rekrutteret eksklusivt blandt studerende, får ikke løn, men bruger hinanden og hinandens erfaringer. De går i overført betydning ud og kigger i folks køleskabe og håndtasker. Anvender også videoobservationer i supermarkeder. Bruger også overvågningskameraer. Michael Keissner har vældig mange billeder af køleskabe, hvis indhold ikke altid stemmer overens med det, forbrugerne siger, de har købt ind!

Michael mener, man skal udvide brugerperspektivet og se brugeren som et helt menneske, brugerdreven innovation - ikke brugerinnovation som i online gaming
: "Man skal ikke overfortolke det, at folk vil skabe selv. Der er mange flere der kigger på "you tube" end aktive brugere,der lægger film op". Ulempen ved at tage udgangspunkt i brugerne er ifølge Michael, at de faktisk ikke altid ser så langt frem i tiden, så deres synspunkter kan i virkeligheden virke begrænsende for produktudvikling.

Hov, nu snakker han om bibliotekers websites. Hans firma må åbenbart have arbejdet for biblioteker på et tidspunkt. Han advarer mod, at bibliotekerne sammenligner deres websites med andre bibliotekers websites, hvis det er unge mennesker, de vil have i tale
- de skal i højere grad kigge på andre websider, der besøges af unge.

Nu skal der rundes af: Hvad kan vi så bruge i hverdagen på en konkret daglig basis, når vi skriver? Hvordan kan vi inddrage brugerne?

"Man skal følge med i de mange user communities, der findes som My Space, You tube. Jeg tror ikke, man kan inddrage brugerne som sådan i den måde, man formidler på. Hvis I tilrettelægger efter brugerbehov, så er jeg bange for, det går ud over kvaliteten.
Man kan selvfølgelig orkestrere sin webside efter, hvad brugerne kan lide. Men så må I acceptere andre kriterier for udvælgelse end for eksempel væsentlighed.

Vores firma opfinder også uerkendte behov, og måske gør vi det så i virkelighede mere kompliceret at være menneske - og øger presset på samfundets ressourcer. Vi som firma har også vores etiske principper. Vi vil ikke lave en vodkaklovn, men gerne nye produkter, selv om der ikke som udgangspunkt er et udtalt behov for dem.