Tuesday, June 12, 2007

2.0 manien


OK, indrømmet, det var titlen jeg i første omgang faldt for. Jeg har fået den her mani med, at alting lige skal afprøves i en 2.0 udgave - vidensagent 2.0 på vores sidste plakater, frokost 2.0 med kolleger. Og så ligger der pludselig en hel bog med titlen civilisation 2.0!
Gemalen snuppede bogen før mig og læste det første afsnit om miljø, energi og ressourcer. Som geografilærer var han lidt skuffet: ikke så meget nyt, men fin og meget pædagogisk fremstilling. Vi har snakket lidt om, hvem målgruppen egentlig er. Den er skrevet så pædagogisk flot, at det godt kunne være gymnasieelever, men så måske alligevel ikke, for bogen trækker de store sammenhænge, og jeg tror man bliver koblet af, hvis man ikke har gjort lidt af turen med selv.
Selv læste jeg hurtigt hen til afsnittet om det sociale og fik så lidt af den samme oplevelse som Jan: en lækker historisk fremstilling, der på glimrende vis perspektiverede meget af min nyerhvervede viden om nye medier, og jeg ville da være et skarn, hvis jeg ikke mente, jeg blev klogere af det, men ...
Det helt specielle ved bogen er måske den næsten euforisk optimisme, der angår stort set alle aspekter af livet. Hør selv:
"Vi er op vej frem til en forbundethed med naturen og en anvendelse af solenergi, som udgør menneskers oprindelige økologiske niche. Frem til en kost præget af det, vi oprindelig spiste - grøntsager, frugt, kød og fisk - snarere end landbrugssamfundets stivelsesholdige mad. Vi er på vej frem til en meget klassisk form for økonomi, præget mere af gaver og netværk end af anonyme markeder. En social orden præget af ligeværdighed snarere end af hierarkier. En mental orden præget af åbenhed, sansestrømme og ydmyged snarere end enkle forestillinger om dogmer, som har styr på alt."
Nu må 2.0 manien snart stoppe!



2 comments:

Dorte Breschel said...

Hej Bodil! - du må være en eksamenslæser 2.0. Godt gået med ekstralæsning her op til eksamen - det lyder ikke som om,det er en bog, du vil anbefale os andre at tage med på sommerferien?

Bodil Christensen said...

Hej Dorte, hvor hyggeligt.

Næh, sandheden er, at jeg jo havde håbet at kunne bruge nogle af Tors guldkorn til at perspektivere(....)og fordi det ikke lige lykkedes for mig, blev mit skriv måske for kritisk! Tag den endelig med.